Välkommen till Idre, Särna, Grövelsjön!

Hem Info Fiske Sommar Vinter Dagboken Fjällvandra

Två veckors semester och fiske i Idretrakten.

Det här är nog tredje året jag har två veckors fiskesemester på hemmaplan. Även detta år anslöt Igor. Vi startade fisket på eftermiddagen midsommarafton.

Bra start på fisket. Vi fick ett antal fiskar vardera. Igor fotar en matfisk.

Midsommardagen. Jag tittade till Gränjestjän innan dagens fiske. Igor passade på att testa några kast med flugspöt.

Midsommardagen. Samma tjärn som dagen innan. Vi fick ett antal fiskar även denna dag.

Söndag. Vi testade ett annat vatten som ibland har gett utdelning. Det vakade en del fisk men ingen nappade. Den här räven dök upp i kvällningen och blev mycket intresserad av de räkor vi hade med till bottenmete. Den fick ett par smakprov och blev riktigt närgången ett tag.

Måndag. Väderprognosen såg minst sagt dyster ut med en hel del regn. Jag hade fått tips om ett abborrvatten som skulle vara bra och vi var sugna på att testa det. Sagt och gjort, om det skulle bli allt för blött och kallt är det inte värre än att man går hem igen. Vi hann dit, slå upp tält och få allt i ordning. Sedan regnade det någon timme. Därefter okej väder hela tiden.

Igor gick ut hårt och bärgade en abborre på 750 gram. Det var värt att gå hit alltså, stekt abborrfilé motiverar lite strapatser.

Vi fortsatte fisket och hade det riktigt gott här ute i skogen.

Dags för kvällsmat. Igor filéade abborre.

Filéerna vändes i medhaft rågmjöl och stektes sedan i smör.

Abborrfieer, knäcke, smör, öl och nubbe. Kvällsmat som heter duga.

Ny dag, mera fiske. Vi hade sovit gott i tältet några timmar. Det hade passat på att regna lite under tiden.

Nu fick jag abborre också. Jag hade tidigare fått någon gädda på diverse skeddrag och spinnare. Den här abborren på dryga sju hekto valde att nappa på mask.

Vi behöll ett par matfiskar till dagens lunch.

Igor tar sig en titt på varglav.

Vi traskade hemåt igen på eftermiddagen. Vi hann precis till bilen innan det började regnstänka litegrann. Hemfärd och vila framför öppna brasan i stugan stod på programmet tror jag.

Fisket gick fortsatt bra och vi tog med en matfisk hem då och då.

Framåt helgen dök Ted upp från Öland. Vi lyckades pricka in bra fiske någon dag även då!

Igor klämde till med en öring på 1,8!

En eftermiddag/kväll ägnade vi åt ett vatten ingen av oss fiskat i i någon större utsträckning förut. Det vakade en del fisk men vi fick inget av intresse.

En fin kväll hursomhelst och ganska mycket snö kvar för att vara sista dagarna i juni månad.

Sista juni hade vi förmånen att få följa med på harrfiske i ett för oss nytt vatten. Torrflugefiske på vakande harr, spännande. Igor drillar en sjuhektos.

Vacker fisk, harren!

Vår värd för dagen fick harr på nio hekto. Jag håvade den.

Efter många om och men var det min tur att få fisk!

Harr på nästan nio hekto som släpptes tillbaka.

Matfisken som blev med hem fick förgylla en soppa frampå nattkröken.

Det slog om och blev rejält varmt den här veckan. Fisket blev lite rumphugget eftersom jag blev tvungen att hoppa in och jobba några förmiddagar. Men på torsdagen, direkt efter jobbet, bar det av till skogs. Framme vid fiskevattnet bjöd Igor på paraplydrink dagen till ära. Vi ville inte vara sämre än resten av min familj som tillbringade denna vecka på Mallorca av alla ställen.

Fisket gav ingen utdelning. Till kvällningen stekte vi fläsk och tog oss varsin whisky eller två.

Varmt och gott men ingen fisk.

Fullmåne. Ganska varmt och gott och aldrig riktigt mörkt. Det är en fin årstid att ligga ute i detta.

Vi fiskade ganska intensivt denna dag. Vi hade via telefon gjort upp att Leif S. skulle ansluta på eftermiddagen. Jag och Igor fiskade ett varv runt sjön i väntan på honom.

Efter lunchen sökte jag skugga ett tag. Jag passade på att puffa i mig en cigarr också.

Leif dök upp och gjorde några kast han också. Ingen av oss fick någon fisk denna dag. Till kvällningen kröp jag och Igor in i tältet. Leif sov under bar himmel.

Leif tar en tupplur innan hemgång på lördagen. Väl hemma i Idre fräschade vi till oss via dusch och rena kläder. Sedan avslutade vi med pizza och öl/vin på Grillen. Kaffe och cognac på Byväen 30 efter det.

Två veckor semester går fort. Allt för fort. Men det blir mer fiske denna sommar...