Välkommen till Idre, Särna, Grövelsjön!

Hem Info Fiske Sommar Vinter Dagboken Fjällvandra

Fiskesemester 2014

Förra året stannade jag hemma i Idre nästan hela tvåveckorssemestern för fiske. Det kändes bra så jag gjorde samma lika detta år.

Ledig fr.o.m. midsommarafton och två veckor framåt, totalt 17 dagar. Det är inte illa som sommarsemester när man har säsongsjobb! Igor L. anslöt även detta år. Midsommaraftonens fiske blev ganska lyckat med en röding på nio hekto som resultat.

Spö, rulle och lina från Lapponicus gjorde jobbet. Igor ser ut att vara nöjd med sina grejor.

Midsommarhelgen var kall och blåsig. Det snöade på fjället natten till lördagen.

roken-tand-m-alved.jpgSöndag. Vi röker lite fisk i väntan på fler deltagare till de följande dagarnas "expedition" ut i vildmarken. Planerat var måndag till onsdag men Micke tyckte att vi lika gärna kunde starta söndag kväll och på så vis vinna lite tid. Bra förslag tyckte alla så vi drog iväg på eftermiddagen. Väderprognosen lovade riktigt hyggligt väder.

För att liksom förstärka vildmarkskänslan så visade sig den här örnen redan innan vi fick kanoterna i vattnet.

Paddla skulle vi, till ett fint harrvatten. Vi sjösatte vid 18-tiden på em och livet lekte! Jag och Igor i en aluminiumcanadensare, Leif , Ziva och Micke i Mickes egenbyggda skönhet "Prinsessan".

Efter några timmars färd blev det då och då eller allt oftare för grunt för att paddla.  Aluminiumkanoten var betydligt oömmare än träditon och dessutom inte lika tungt lastad, så jag och Igor klarade oss med något färre tågningar och lyft än Leif och Micke. Det var någonstans i den här vevan Igor döpte om Prinsessan till "Ekan".

Ca sex timmar efter sjösättning var vi till slut framme vid målet. En värmande eld och en rejäl whisky värmde gott. Micke hade med sig alla matrester från sitt midsommarfirande, så på vägen hit fick vi både köttbullar och prinskorv samt lax och potatis så det hade inte precis gått någon nöd på sällskapet.

fiske-vid-lagret.jpgMåndag. Dags för fiske. Vädret slog om från lite grått och kallt till varmare och soligare, men ganska blåsigt. Det blev spinnfiske istället för fluga till att börja med.

Igor landade ganska snart en harr på 7 hekto. Rökt harr till kvällsmat bestämde vi att det skulle bli.

Till lunch/middag serverades kött och grönsaker. Ett glas vin till satt fint.

Ziva och Leif slappade en stund i solskenet efter middagen. Det gjorde troligen övriga i sällskapet också.

Vi bodde i tältkåta och förvarade en del utrustning under en tarp. Torrt och fint underlag med en liten bäck alldeles intill, perfekt.

Tisdag. Micke passade på att tvaga sig i det fina vädret efter frukost. Han drog sen iväg på en solotur i "Ekan" under dagen. Leif och Ziva gjorde en topptur. Jag och Igor fiskade.

Med en spinnare i danska färger lyckades Igor bärga en harr på över kilot.  Jag fick bara småfisk.

Framåt kvällningen kom Micke tillbaka efter utforskning av paddlingsmöjligheter i närområdet. Leif och Ziva var också tillbaka så vi lagade mat och trivdes.

Eftersom Micke hade med sig diverse matvaror så kunde kvällsmackan med rökt harr pyntas med färsk dill.

Onsdag. Dags för hemfärd. Lite gråare väder på ingång när vi packade ihop.

Första grunda passagen fixade jag och Igor ganska galant med vår alucanadensare. Micke och Leif gjorde ett lyft och kom bärandes på Prinsessan.

Ganska grunt uppströms som synes.

Nu är det djupt och fint en bit igen. Stilstudie av Leif och Micke.

fjalltalt-i-juni-foto-leif-.jpgMicke åkte hem till sitt, Leif drog ut på en liten fjälltur med Ziva. Vi andra höll oss hemma kring Idre några dagar nu när vädret blev ostadigt igen. Leif skickade en bild den 27:e juni för att visa hur mysigt han och vovven hade det ute på fjället.

Mia tittade vi till då och då. Hon kom på att hon skulle grilla en kväll och välte hela grillen innan den kom på rätt plats och var tänd men resultatet blev gott till slut.

Dagsutflykter i omgivningarna i jakt på öring blev det några dagar. Eld för att koka kaffe och grilla korv hör till.

Jag lyckades med bottenmete lura en 1,5 kilos öring. Det kändes fint att vara med i matchen igen. (Efter en tid i frysen gravades denna fisk och avnjöts som förrätt vid några tillfällen under hösten).

Ibland är öringen jävligt kräsen. Den här kvällen vakade stor fisk ganska nära land. Inte tillräckligt nära för att nå med flugspö. Spinnare och drag ratades. Mask dög inte heller. Då och då vakade fin fisk bara någon meter från utkastade kulor med vidhängande maskkrok.

Vickning och lite planering inför morgondagen. Väderprognosen såg bra ut så ett par nätter i tält passade fint nu.

Korvar, stekt ägg, extrakryddade vita bönor och stekt potatis med tillbehör mättade magarna.

Vi packade ryggsäckar, grävde lite mask och gjorde någon komplettering av utrustning innan vi småningom drog till skogs. Frampå kvällningen var vi framme vid ett vatten vi håller som något av favorit.

Fin fisk finns och omgivningarna är trivsamma. En rejäl smutt whisky satt fint nu.

Upp med tarp och tält så att allt är på plats. Sedan är det bara att koppla av och försöka lura någon av de större bitarna som simmar kring i detta fiskevatten.

Lite fiske, kokkaffe ur sotpannan, en bit mat, en whiskypinne och kanske en cigarr och sträcka ut sig på liggunderlaget... inte så dumt faktiskt.

Det är 1:a juli idag. Midnatt råder och ett behagligt lugn infinner sig i både kropp och själ när man kan sitta och se ut över vattnet.

Vid halv tvåtiden börjar det ljusna på allvar. Vi bestämde oss för att sova någon timme och kröp till kojs.

Vi fick ett par matfiskar under dagens fiske. Här är det en röding på kroken.

Den tog på en Fittinghauk i storlek 10.

Vi sparade fisken till kvällen och nöjde oss med frystorkat till lunch. Den här pastan som Ola Skinnarmo satt sitt namn på är riktigt ok. Med en kåsa rött till!

Det kom några regnstänk under eftermiddagen. Men det riktiga regnvädret passerade en bit bort. Kombinationen mörka moln och sol gav ett fint ljus över udden där vi slagit läger.

Vi stekte öring och röding till kvällsmat.

Det är inte ofta man träffar på andra fiskare här. Men nu var det ett sällskap som kamperade på andra sidan. Ett par av dem kom förbi vårt läger tidigare under kvällen. Deras eld lyste fint när det skymde.

Dags för hemgång. Vi hade fiskat lite planlöst utan något nämnvärt resultat under förmiddagen och packat ihop tält och prylar. Efter lunch blåste det upp rejält och det började gå vita vågor ute på sjön. Vi bestämde oss för att fiska ett tag i ovädret för att se om någon fisk piggnat till.

Jag tröttnade efter ett tag men Igor kastade ihärdigt. När jag som bäst satt och funderade på att gå hem fick Igor napp. En rejäl öring som rusade några gånger och for lite fram och tillbaka nära land, innan den liksom bara gapade spottade ut och simmade iväg. Bättre bild än så här hann jag inte få till. Men det var alla gånger sommarens största om vi landat den. Möjligen större än den på 2,3 jag fick för ett par år sedan.

Vi traskade hemåt. Igor funderandes på om han inte skulle kunna klämma in ett besök till här i slutet av augusti. Han var helt klart inställd på att göra ett nytt försök med "Elmer"

Det är fina marker att gå i det här. Storskog, varglaven lyser här och där, nästan stiglöst, torrakor. Just den här torrakan på bilden är svartbränd i någon skogsbrand för länge sedan.

Sista rycket gjorde vi på lördagen den 5:e juli. Hjortronen var ganska tidigt ute och en del nästa mogna redan nu. Det verkar bli ett bra hjortronår. Inte riktigt i klass med fjolåret men gott om bär blir det här och var. Frågan var väl snarare om det skulle bli någon fisk?

Fisket gick trögt men frampå eftermiddagen fick jag en känsla jag har ibland. Det är Koppardroppenväder! Jag hade inga koppardroppen i min ask, jag tog något liknande. Igor hade koppardroppe och fick flera rödingar på raken när han kastade på vak. Jag blev utan fisk.

Undrar hur länge den här båten legat här. Den är fin på något vis. Fint gömställe för småfisk kanske.

Stilstudie av Igor. Varmt och gott, nästan för varmt. Jag satte mig i skuggan ett tag. På måndag är det dags för jobb igen. Men mer fiske ska jag klämma in på lediga stunder denna sommar.