Välkommen till Idre, Särna, Grövelsjön!

Hem Info Fiske Sommar Vinter Dagboken Fjällvandra

Första veckan i maj

Jag sammanstrålade med Kjella och Igor i Örebro där jag och Kjella pyntade bilen med lite vinyl på bakrutan. Lite flugor och annan utrustning kollades innan avfärden till Öland på söndagsmorgonen.

En stuga en bit norr om Borgholm bokad via annons på Internet att bo i. Med lite tur är fisket ok  redan på promenadavstånd. Det är hur som helst skönt med lite omväxling efter sex månader vinter hemma i Idre.

Bara 250 meter från den hyrda stugan fanns närmaste bra fiskeplats. Ted K, som bor permanent på Öland, hade anlänt en stund före oss och fixat mat. Alla var ivriga att fiska så vi startade ganska snart efter ankomst jakten på havsöring. Lagom vind att testa flugspöt i dessutom denna kväll.

Vackert väder som synes. Längre fram i veckan skulle vi få mer vind. Mest olika former av nordliga vindar.

Klickbar bild som länkar till en liten filmsnutt med samma motiv.

Dag två och jag får mitt livs första havsöring, 44 cm lång, 6 cm under minimåttet. Den tog på ett silvrigt skeddrag strax före kl. 11 på förmiddagen. Innan den här hade jag en lite större fisk på och några försiktiga napp, men nu är nollan spräckt.

Fortsatt fiske under dagen gav ingen mer fisk.

Onsdag gav bättre utdelning. Ted hade fin fisk på som släppte. Den här sitter bättre. Igor assisterar med håven. Foto: Kjella J.

Jag stod längre ifrån. Med full zoom såg jag detta. Det såg lovande ut så jag gick dit för att titta.

71 cm havsöring minsann! Den tog på ett rejält skeddrag i silver, mitt på blanka eftermiddagen. Bara att gratulera Ted K.

Fin pjäs, den gav mersmak. Vi har nött ett antal kast på Öland vid några turer hit de senaste åren men nu verkar det lossna på allvar. Förra året fick samme fiskare en 54-centimeters.

Den här nappade f.ö. på samma plats som öringen han fick förra året när vi besökte Öland.

Vinden friskade i mera för var dag. Torsdag blev det nästan inget fiske av då vinden rört upp vattnet så det blev för "skräpigt" för att kunna fiska. Vi åkte mest runt med bilen och spanade in lite platser för senare bruk och tillbringade tid vid stugan.

Stilstudie av Igor L.

Fredag, sista fiskedagen för denna gång. Kjella har fått en 35-centimetare tidigare under dagen och nu efter en sen lunch har sällskapets "öländske mästerfiskare" fisk på igen.

Jodå, den är på rätt sida minimimåttet gott och väl!

66 cm havsöring i fin kondition.

Bra avslutning på en trevlig fiskevecka.