Vintersäsongen 2017 Den här säsongen, 2016-2017 startade redan i slutet av oktober förra året, på sparad snö>> Frostig morgon i januari, restaurang Utsikten sedd från Ost6ans toppstation. Måne över toppliften en januarimorgon. Av någon märklig anledning så kan våra skidgäster från ett bestämt grannland inte svänga, bromsa eller stanna när de vill som det verkar. Det här är en vanlig syn under januariveckorna. Näten används som broms och får sättas upp flera gånger om dagen ibland. Det blir med tiden mycket skrot i en del lifthusförråd. Det här är första lasset av två från lifthuset vi kallar Ski Väst, Ost-6an. Snart februari och ljuset börjar återvända. Det här är medhavd morgonkaffemugg på kontrollvarvet som måste åkas för att kolla att allt är ok innan liften öppnas. Ost-6ans "maskot" Valdemar placerades ut på pimpelfiske i början av februari. Han satt sedan tålmodigt där med diverse varationer av läget och rekvisita till säsongens slut. En av vinterns höjdpunkter var onekligen Världscupen i Skicross som Idre Fjäll arrangerade för andra året i rad. Under 7 dagar jobbade jag, tillsammans med Lars S. och Stefan S, med transport av skicrossåkare, funktionärer, kameramän, ljudanläggningar, kylskåp, bardiskar, värmeskåp med mat, material till TV-torn och allt annat som ska på plats eller ur vägen. Det blev lite drygt 30 mil på skoter den veckan. Ett exempel på "gods" som kördes från punkt A till B under veckan. Min kollega Lars S uppe vid starten. Dalarnas ambulanshelikopter, den här gången hämtades en yngling som gjort en rejäl vurpa i backen och behövde snabb vård. Vi som jobbar i lift kan beställa lunch och får den då utkörd från restaurangen till arbetsstationen. Den här dagen tyckte jag att brödet var snålt tilltaget :-) Slutet av februari. Jag fick förmånen att jobba med liftservice en helg. Liftservice, d.v.s. de som fixar liftarna när de inte går som de ska. Det här rullbandet ville inte starta på morgonen. Håkan E. konstaterade snart att det ev. fuskats med att skotta ur den snö som rullbandet samlar på sig på undersidan. Via luckor kom vi småningom åt den snö som behövde tas bort och bandet kunde startas på fm. Ett av de ovanligare liftstoppen. En knapp har lossnat och ramlat ned på den lina, överfartssäkringen, som är en sista säkerhetsbrytare om någon inte kommer av liften och släpas med av knappen. 9 av 10 liftstopp beror annars på att skidgäst åker med liften för långt, kastar in knappen i sista stund och knappen rycker då av överfartssäkringslinan och liften stannar. Liften står då still tills liftservice hinner dit för att fixa "felet". Min kollega H-O.S. visar hur stor whisky han tycker att jag ska hälla upp på kvällskvisten så här på en "fredagkväll". De flesta jobbar på rullande treveckorsschema så "fredagkvällarna" kan infalla på vilken veckodag som helst beroende på vilka dagar i veckan man råkar vara ledig. Den här "fredagkvällen" tror jag inföll på en tisdag! Andra halvan av mars. VW i Speedski på Idre Fjäll. Backen heter Chocken, vinnaren kom upp i 180 km/h lite drygt om jag minns rätt. Jag har ungefär samma uppgifter som under Skicrossveckan, skotertransport av allt möjligt och omöjligt. En snabbfika i väntan på körning av mat från topprestaurangen till målområdet i Chocken. Ostbackarna från Ost-6ans dalstation i mitten av april. Vi ska ha öppet två veckor till. Inga problem med att få snön att räcka! 27:e april. Nedre delen av Västbacken. Gott om snö, 1:a maj är sista dagen vi har öppet för den här säsongen. Vintersäsong oktober till maj är inte fy skam! Väst-6ans dalstation 27:e april. Skillnaden mellan pist där det lagts snökanonsnö och områdena utanför med bara natursnö syns tydligt vid det här laget. Tillbaka till toppen>> |