Välkommen till Idre, Särna, Grövelsjön!

Hem Info Fiske Sommar Vinter Dagboken Fjällvandra
Hem Info Fiske Sommar Vinter Dagboken Fjällvandra Vandringsguiden Uppdateringar vandringsguide Raststugor Vandringstips

Uppdateringar och ev. annat som rör mina vandringsguider publiceras här.

Utgivningsår 2015   (Uppdaterad version av utgåva år 2009)

Sid. 10 Karta och kompass

Lantmäteriet slutade att tillhandahålla den tryckta Fjällkartan den 1 juli 2018.

För kartor på papper från Lantmäteriet hänvisar Lantmäteriet till tjänsten Kartutskrift där du själv kan spara eller skriva ut en karta/kartbok i förvald skala i 1:10 000 och 1:50 000. Tjänsten har samma kartinformation som tidigare fanns Fastighetskartan, Terrängkartan och Fjällkartan.

Det finns en hel del att hämta ute på nätet som man har användning av. Förutom flygfoton och annat via Eniro och Google maps så har Länsstyrelserna en bra tjänst, Sveriges länskartor. Du kan skriva ut kartor, mäta avstånd och ta ut koordinater m.m via den tjänsten.

Tryckta kartor

Calazo säljer tryckta kartor på ett material som heter tyvek. Tyvek är helt okänsligt för vatten, otroligt slitstarkt och motståndskraftigt mot alla typer av slitage. Det kan vara ett bra alternativ till att skriva ut själv.

Sid. 29 Tur 3 Litl-Elgsjøtjønna

GPS startpunkt ska vara: N 6889019, E 344894

Sid. 113 Tur 22 Vålåberget (naturreservat)

Första biten förbi bergtäkten behöver korrigeras litegrann då bergtäkten växt en smula.
Från Idre kör du mot Särna ca 4,4 km mätt från kurvan där du åker ut ur byn. På vänster sida av vägen finns en liten ”parkering” precis efter bergtäkten. Härifrån går du vägen upp drygt 50 meter sedan följer du den med blå band markerade skogsvägen till höger. Här blir det ganska blött en liten bit.

Passera rakt över kraftledningsgatan och fortsätt på den med band markerade stigen upp till reservatsgränsen markerad med vitt. Följ sedan stigen upp mot den sydvästra toppen.

Mer info om Vålåberget>>

Sid. 120 och 122. Tur 23 och 24 Yxningåfallen, Morvallen

Länsstyrelsen Dalarna har märkt upp stigen upp till Yxningåfallen och Morvallen med orange färg så det är nu relativt lätt att följa markeringarna upp till Morvallen via Yxningåfallen.

Däremot är stigen rakt söderut från Morvallen tillbaka till Fröbergsvallen väldigt dåligt markerad. Den som har lite vana av karta, kompass och att läsa terräng hittar den här vägen hem. Sista biten ned mot stigen där den delade sig innan Yxningåfallen går från reservatsgränsen över ett hygge och sedan genom ungskog. Känner du dig osäker så ta samma väg tillbaka som du kom.

Genväg från Idre: Ca 16 km från Idre i riktning mot Särna svänger du av RV 70 och in på en grusväg som du följer 3 km och sedan svänger höger mot Myrvallen. Efter 11 km på den här vägen svänger du vänster och efter den korsningen följer du vägen upp till Flovallen 9 km. Från Flovallen är det sedan 7 km tills du tar höger mot Fröbergsvallen.

Mer info om pågående restaurering av byggnader på Morvallen>>  (Betalartikel)

Sid. 156 Lilla Fjätfallet

I oktober 2015 stod en ny bro över Fjätan klar. Det fanns en bro här förr men den revs sönder av vårfloden. Nu har det alltså byggt en ny.

Mer info om den nya hängbron i en artikel från DT>>

Sid 164-165 Eländesgraven

GPS startpunkter ska vara: från söder N 688223 E 378702, från norr: N 688181 E 380708

Omslagsbild vandringsguiden

Utgivningsår 2009

Tur 1. Grövelsjön-Sylen och
tur 2. (Grövelsjön-) Sylen-Grövelsjön

Ryvang Gård är stängd. Båtens tidtabell och bokningsnummer finns på www.sylora.se

Med anledning av att Ryvang Gård håller stängt så blir det en liten korrigering av vägvalet på tur 1 nere i Sylen om du ska med båten Sylöra hem: Följ skyltning mot bryggan (brygge) åt höger när du kommer ner till grusvägen i Sylen.

För tur 2 gäller följande korrigering: Från bryggan där Sylöra lägger till i Sylen följer du grusvägen upp till bron över Grövelåa där du tar av mot höger och Hävlingen, sedan fortsätter du upp mot översta gården i Sylen.

Tur 6. Valdalsbygget-Dyllen

Ev. levande fäbod sommar 2014. Info kommer...   www.valdalsbygget.se

Tur 10 Nipfjället runt och
tur 13 Rybäckskojan

Den kryssmarkerade leden mellan vinterparkeringen och sommarparkeringen vid Nipfjället har fått ny sträckning. Led-markeringarna och därmed leden är flyttad ut till grusvägen.
Det går naturligtvis bra att följa den gamla ledsträckningen inne på fjällheden utan kryssmarkeringar om du känner för det.

Tur 19. Orrknallen

Telefonstolparna har tagits bort. Totalt ca 200 st. Stigen går bra att följa fortfarande.

Tur 22. Vålåberget

Strax väster om startpunkten växer nu ett grustag fram. Den första delen av stigen runt "klippbranten" innan kraftledningsgatan är körd med skogsmaskin.

Tur 25 och 26 Njupeskär

Bron över Njupån ovanför Njupeskärs vattenfall, samt den ramp och utsiktsplattform som finns under vattenfallet, är förstörda av vårflodens is- och vattenmassor år 2014. Reparationsarbete sätts igång så fort förhållandena tillåter. www.fulufjallet.se