Välkommen till Idre, Särna, Grövelsjön!

Hem Info Fiske Sommar Vinter Dagboken Fjällvandra

Två veckor i skarven juni-juli.

Närmare än så här kom vi inte semesterns största öring. Ca 1,5 kg, den satte sig fast i en trädtopp under vattnet och tog sig loss. Det var på midsommardagen tror jag.

Jag jobbade midsommarhelgen men det hanns med en del fiske på kvällarna. Min semester började på tisdagen så direkt efter jobbet på måndag eftermiddag packade vi och drog iväg för tre nätter i tält vid ett favoritvatten.

Första kvällen blev vi utan fisk men nästa dag nappade det. Vi fick någon fisk då och då. Vi behöll några så vi kunde äta fiskmiddag. Det här är nog den här turens största röding. Ca nio hekto.

Skön känsla när man har fisken i håven.

De är inte alltid så lätta att lura med spinnare rödingarna. De brukar vara lite mer åt det skygga hållet, det är väl därför den kallas "fjällets Greta Garbo" rödingen. Den här spinnaren, Tondo, en ny bekantskap denna sommar, är jag riktigt nöjd med. Den spinner otroligt fint och den levererar fisk. Rekommenderas!

Jag kallar ibland de här områdena kring Idre för "Varglavens rike". Den växer inte överallt där det finns torrträd och annat lämpligt att växa på men här och där finns den i ganska stora mängder, om man har ögonen med sig.

Iögonfallande gulgrön. Giftig. Allt ovanligare i Sverige men den har sitt starkaste fäste här i norra Dalarna.

Fiskevästen. Praktiskt att ha allt man behöver för just fisket samlat. Med västen påtagen är jag direkt redo för fiske. När det som här under tre dagar finns massor med tid att slappna av är det lika praktist åt andra hållet, att slippa kånka på en massa prylar när man ligger och vilar, kokar kaffe, sitter och spanar efter vak eller vad man nu har för sig.

Stekt fläsk, det åt vi tillsammans med raggmunk som vi gjort på färdig mix. En gnutta lingonsylt hade vi med till det. Och nubbe!

Vi fiskade ganska flitigt och fick fin fisk med jämna mellanrum. Ingen riktigt stor, men öring och röding som vägde mellan sju och nio hekto var vi mycket nöjda med.

Kaffe drack vi morgon, middag och kväll. Det är ganska trivsam sysselsättning att pyssla med eld och kaffekokning. Även på den här turen fick favoritkaffet från KaffeJörgen följa med.

Att få vistas i sådana här miljöer gör att man känner sig, på något sätt privilegierad, men man får leta sig in i naturreservaten, för utanför har det moderna skogsbruket gjort gammelskogen väldigt sällsynt.

Dagens fångst. Vi brukar väl för det mesta foliegrilla fisken, men nu vankas det filé. Glödgrillad filémed det lilla extra i form av enris som fick ge en touch av röksmak när det lades på glöden. Fantastiskt gott, vi åt på knäcke med smör, drack en öl och nubbe till frampå kvällningen. Klockan är vid det här laget när bilden togs ca. 22.00. Så här års blir det inte riktigt mörkt ens mitt i natten.

Första dagarna i juli var det dags för ett par dagar ute i fält igen. Harrfiske från flytring stod på programmet. Inte så långt från vägen nu som dagarna innan så tältkåtan fick bli med. Bekvämt att bo rymligt är det, inte minst om vädret är lite grinigt som det var första dygnet.

När vädret blev bättre kom vi ut med flytringarna. Vi sökte oss fram en smula, vi visste att det fanns fin harr här men det gällde att hitta den.

Nu har vi hittat rätt. Igor drillar en fin harr en stund. Den lossnar dock precis innan han hinner få den i håven.

Jag har bättre tur. Den här på 45 cm tog på en Streaking caddis.

Det här är den största som nådde håven, 47 cm. Den tog också på Streaking caddis. Det gjorde för övrigt en ändå större som jag drillade en stund innan den släppte taget och försvann. Det blir säkert fler besök vid det här vattnet framöver.

Några dagar hemma i stugan och lite fiske i diverse tjärnar och åar gav klent resultat.

Dags för en natt i tält igen.  Nu är det abborre vi är på jakt efter. Vackert och vilt landskap det här.

Jodå! Abborren gick att lura till hugg. Den här är på ca åtta hekto, Den kom att bli kvällsmat.

Vi fick abborre på favoriten Tondo och vi fick åtminstone en på mask. Den här är också på ca åtta hekto.

Abborrfilé, panerad i rågmjöl. Vi åt den på knäcke med öl och nubbe till.

Tupplur i solen!

Varglav som sagt. Vackert gulgrön.

Någon av de sista semesterdagarna blev det tillfälle att flugfiska lite. Vi gjorde ett försök i Grövlan bl.a. Vi fick några småharrar. Men det beror nog mer på oss än Grövlan att resultatet blev lite klent.